Atkāpe no ierastā.

Mazliet atkāpjos no Kurpjukastes ierastajām tēmām par grāmatām un teātru izrādēm. Pēdējā laikā pa galvu zogas visādas domas, kuras nu izlikšu šeit, jo zinu, ka ir cilvēki, kuriem tas, ko es teikšu, var būtiski ietekmēt svaru kausus “par” vai “pret” pusēm. Un runa, protams, ir par izglītību.

Pati esmu pabeigusi vidusskolu un nu jau tuvojas (atskrien būtu precīzāk) arī mans noslēgums pirmajam gadam augstskolā. Biju iedomājusies, ka tur ir visa sistēma ir foršāka, sakārtotāka, nekā to biju novērojusi, mācoties vidusskolā, bet tā nav. Bet ne par to ir stāsts. Mācoties te, es arvien vairāk saprotu, cik daudz esmu palaidusi garām, cik daudz varēju izmēģināt, cik daudz man tas uz doto brīdi noderētu. Un tieši tāpēc tiem, kas tūlīt, tūlīt beigs savu skolu, varbūt kādam noderēs tas, ko tagad rakstu. Ja man 12. klases beigās ko tādu iedotu izlasīt, es to noteikti pārdomātu.

  1. Uzdrošinies. 9. klases beigās man bija liela dilemma – iet uz citu skolu, vai palikt turpat. Izvēlējos palikt turpat, kur biju jau nomācījusies 9 gadus, jo, ko tur liegties, komforta zonā jūtos vislabāk. Tad man visu vidusskolu pa galvu malās doma “nevaru izturēt, jāiet prom”, bet tā arī neaizgāju. Visstiprākā vēlme bija 11. klases beigās, un kaut kā paklausīju visiem, kas teica “nu kur tu iesi, tikai gads palicis”. Savā ziņā jā, es nenožēloju, ka neaizgāju pēdējā, jo nožēloju, ka neaizgāju pirmajā vidusskolas gadā. Tie būtu jauni cilvēki, jauna vide, jauna dzīves pieredze. Kārtīga kāpšana ārā no komforta zonas, bet es jums saku, ka ir tā vērts.
  2. Tad nāk vidusskolas laiks, kur 3 gadus tu mācies par pilnīgi visu. Tas ir lielisks laiks, kad izmēģināt visu, kas uz sirds – ej dažādas apmācības, piedalies konkursos. Pat, ja tev šķiet, ka domraksti nepadodas, piedalies domrakstu konkursā. Pamēģini apmaiņas programmu. Brīvprātīgais darbs kā iespēja izmēģināt visu, ko tev piedāvā, kā rezultātā vari pats saprast, kas tevi interesē un kas nē, tādējādi domājot arī par savu nākotni un studiju programmas izvēli. Man pašai brīvprātīgais darbs bija tikai ieguvums, jo sapratu, cik ļoti man patīk komunicēt ar pilnībā svešiem cilvēkiem, palīdzēt sabiedriskos pasākumos un risināt pēkšņas krīzes situācijas.
  3. Nebaidies mēģināt. Neklausies balsīs, kas saka “ko tad tu tur darīsi” vai “tas galīgi nav tev”. Ja gribi – ej, mēģini. Ja sanāk – vēl labāk. Šajā kontekstā es vairāk domāju augstskolu. Piemēram, ja šogad būtu veidots aktieru kurss Latvijas Kultūras akadēmijā, es noteikti mēģinātu tur iestāties, jo es to pašlaik gribu. Bet tā kā šogad tāds netiek taisīts, ideja paliek uz citu gadu. Ļoti daudz izlemt var palīdzēt atvērto durvju dienas dažādās augstskolās vai LU rīko “Studentu kurpes”, kas gan tikko norisinājās. Tāpat vari vienkārši uzrakstīt kādam studentam un pajautāt sev interesējošos jautājumus, vismaz man tādi ir bijuši un es uz tiem ar prieku atbildu.
  4. Izmanto izdevību un vasarā pastrādā. Es zinu kā tas izklausās, ka jāstrādā vasarā, siltajos mēnešos, kad beidzot saulīte spoži spīd un gribas tikai pie ūdens. Zinu. Bet ticiet man, pat viens mēnesis darba dos pieredzi un naudu, ar ko iztikt. Un ir taču gluži labi nesēdēt vecākiem uz maka, bet tērēt pašu nopelnīto naudu. Starp citu, mana pieredze liecina par to, ka nevajag baidīties arī no strādāšanas, esot pirmajā kursā. Pirmais gads ir viens liels ievada gads dažādos priekšmetos un, ja visu labi saplāno, mierīgi vari strādāt arī studējot un otrādāk.
  5. Pirmajā kursā jūs visi esat vienā katlā – Rēzekne, Grobiņa, Jelgava, Kuldīga, Preiļi, Gulbene. Visa Latvija tādā vienā kursā. Lai Grobiņu atšķirtos no Preiļiem, ar kaut ko ir jāizceļas. Ar ko tad augstskola atšķiras no vidusskolas? Šeit man gribas minēt pedagogus. Atšķirībā no skolas, kur, ja tu pret kaut ko iebilsti, par to neliekas ne zinis, jo “mēs taču zinām labāk”, augstskolā uzklausa un risina problēmas, ja tādas ir. Bet tas nenozīmē, ka viss ir forši, joprojām ir pasniedzēji, par kuru mācīšanas metodēm var ilgi diskutēt, cik tās ir padomju laika un cik – mūsdienu.
  6. Svarīgi ir zināt, vai to tiešām gribi. Ja ir šaubas, paņem gadu brīvu. Es zinu kā tas izklausās, un es zinu arī, kā uz to reaģēs tev tuvi un tāli cilvēki. Pati ar to saskāros, kad šādu domu izteicu un man teica, ka, piemēram, “ja tu neiestāsies tagad, neiestāsies nekad” vai “un ko tad tu pa to gadu darīsi? tikai gulēsi gultā un lasīsi grāmatas?” Tomēr es uzskatu, ka sevi pazīstu diezgan labi un mana apņēmība ir pietiekami liela, lai sasniegtu to, ko vēlos. Prāta man ir pietiekami, lai saprastu, ka augstāko izglītību vajag iegūt pat tad, ja nozarē nestrādāsi. Ja es būtu paņēmusi gadu brīvu, es šogad stātos iekšā, jo būtu nonākusi pie kaut kāda kopsaucēja, pie konkrēta lēmuma. Nesaku, ka vieta, kur tagad mācos, ir slikta, tā nav. Mani interesē mediji un to iespējas, bet joprojām ik pa laikam iezogas doma “un ja nu nē”. Gada laikā var atrast miljons iespējas, kā sevi pilnveidot, var strādāt, var apceļot pasauli (brīvprātīgā darba veidā, piemēram). Ja pienāc pie šāda lēmuma, saproti, ka saskaries ar apkārtējo krasi atšķirīgo attieksmi, nebūs viegli. Septiņreiz nomēri, pirms nogriez. Bet varbūt ir tā vērts.

Katrā no šiem punktiem ir jārēķinās ar kāpšanu ārā no komforta zonas. To visspēcīgāk izjūtu tieši studējot. Paldies jāsaka tiem skolotājiem, kas man to mēģināja iemācīt, jo ikdienā redzu sev apkārt tos cilvēkus, kas ļoti negatīvi attiecas pret to, kas met viņus ārā no klāja, lai peld paši, un saprotu, ka bez viņiem es arī tāda būtu. Nekad nevajag novērtēt otru par zemu, bet nevajag arī izslēgt kritisko domāšanu un novērtēt par augstu. Tikai saprast un novērtēt tos cilvēkus. Un pateikt paldies.

Vai tu savu “paldies” jau esi kādam teicis?

 

One thought on “Atkāpe no ierastā.

Komentēt

