Mazie izrāžu pieraksti #2

Atkārtošu principu – man nav daudz ko teikt, bet kaut ko gribas pateikt, tāpēc top šāda rakstu sērija, kur tiek apskatītas 3 izrādes 2 rindkopās. Šoreiz par izrādēm “Ziedonis un Visums”, “Brodskis/Barišņikovs” un “Rondo”.

“Ziedonis un visums” JRT ir aktieru nospēlētas mazas etīdes par un ar Ziedoni. Brīžiem karikatūras, brīžiem satīra, brīžiem liekas, ka pārplīsīsi no smiekliem, bet pienāk tas viens brīdis, kad večiņa griežas un tu saproti, cik ļoti tomēr tā izrāde caur smiekliem dzeļ patiesību acīs.

Izrādi “Ziedonis un Visums” jau biju redzējusi lekcijā, un man patika tik ļoti, ka gāju skatīties uz teātri, lai zinātu, ko esmu palaidusi garām (tas beigās izrādījās ļoti mazs gabaliņš). Vislabāk man ir palikusi atmiņā “Kukainīt, re kā saule spīd”, kas arī tā etīde, ko varu skatīties atkal un atkal, smieties un raudāt. Iemācies sauli, kukainīt! Kaut kas dzeļošs ir te, bet patīkami. Vērtējums – 10/10.

“Brodkis/Barišņikovs” iekš JRT. Man šķiet, ka pa tie, kas par teātri neinteresējas, zina šo izrādi. Barišņikovs lasa un runā Brodska dzeju, nedaudzās vietās izpildot tos arī ar plastiskām dejas kustībām.

Ne gulēju teltīs, ne stāvēju rindās, ne pirku sludinājumu portālos. Tas bija pirmais. Otrkārt, man ļoti priecē, ka teātros sāk parādīties tādas pamanāmākas sabiedrības kop-integrēšanas izrādes, kas apvieno it kā šķeltās latviešu-krievu puses un vismaz uz 2 stundām sirdis pukst vienā ritmā, elpojot dzeju un baudot noskaņu. Treškārt, man būtu gribējies arī programmiņā Brodska dzeju, ne tikai informāciju par izrādi, bet to es dabūju “Latvju tekstu” žurnālā, tāpēc par to man sirds mierīga. Ceturtkārt, atzīstos, ka mana krievu valoda ir diezgan traģiska (ar to domājot kā no manas mutes nākošo, tā izpratni), tāpēc titri bija laba lieta, kas arī zināmā mērā centās pielāgoties Barišņikova runātajai dzejai, bet dažbrīd tieši dēļ uz skatuves uzceltās mājiņas detaļu dēļ tos bija grūti salasīt. Bet piektkārt, man ļoti patika skatuve tieši logu dēļ (ja runājam par mājām, tie ir mana vājība). Izrādi var gaidīt atgriežamies Rīgā, tāpēc noteikti aizejiet. Tā sāpīgi skaisti pēc tam paliek. Vērtējums: 8/10.

Esmu laimīgs par tiem,
kam ar tevi
varbūt
būs pa ceļam

/J.Brodskis/

Pēdējā izrāde, ko gribu šeit pieminēt, ir ĢIT “Rondo”. Izrādi ļoti veiksmīgi nospēlē 2 aktieri, iemiesojoties desmit lomās, kas secīgi savijās viena aiz otras un atkalapvienojas. Par mīlestību, kaisli, gadījuma sakariem, par mani, par tevi, par mums. Un par viņiem. Par aktrisēm, prostitūtām, rakstniekiem. Par mums un par viņiem.

Tiem, kas to nezina – mēdzu piepalīdzēt darbos šajā teātrī, tāpēc arī tāda pēdējā laika jūsmošana par ĢIT. Man patika izrādes koncepts – ar ko sāk, ar to arī noslēdz, tādējādi rodas noslēgtā apļa sajūta un tas, vai tevi tas salauž vai nē, ir tevis paša ziņā. Ja atmiņa mani neviļ, no iepriekšējā pāra viens varonis saglabājas arī nākošajā etīdē, bet varbūt es kļūdos. Izrādē spēlē Mārtiņš Upenieks un Jana Čivžele, kas ir apbrīnojams duets. Vērtējums: 8/10.

One thought on “Mazie izrāžu pieraksti #2

  1. Paldies par mazajiem komentāriem.
    Par pirmo izrādi man nav daudz ko teikt, pat ja esmu to redzējusi divas reizes. Jāsaka, ka otrā reize palīdzēja uztvert to, ko pirmajā palaidu garām. Manā draugu kompānijā ir izveidojies tāds mazliet pasmaidošs secinājums, ja to var tā saukt, par manām sajūtām par izrādēm, saucas “Kni neko nejūt/nejuta”. Lūk. Šis bija tuvu tam.

    Par otro man arī nav daudz sakāmā, jo kaut kas traucēja sajust. Pat ar visām labajām krievu valodas zināšanām.

    Savukārt par trešo gan. Man ir prieks, ka tomēr aizgāju, pat ja pirms izrādes man bija divas kardināli atšķirīgas atsauksmes – viena sajūsmas pilna, savukārt otra – kāpēc jātaisa tādas izrādes. Brīnišķīga izrāde par dzīvi un attiecībām. Nebeidzu sajūsmināties par to, cik ļoti ĢITam izdodas atvērt citu teātru aktierus. Cik ļoti citu teātru otrās, trešās, ceturtās vijoles šajā teātrī skaisti ieskanas. Cik patīkami ieraudzīt Janu Čivželi kā sievieti, nevis to JRT mūžīgi pīkstošo un spiedzošo skuķēnu.

Komentēt

