Lasīšanas maratoni (Readathons)

https://i1.wp.com/www.newportbeachindy.com/wp-content/uploads/2015/07/READINGPILEOFBOOKS-300x225.jpg

Kas tas ir par zvēru?

Lasīšanas maratons jeb readathon ir vairāku dienu (biežāk 5-7, bet ir arī vairāku mēnešu ilgs) lasīšanas sprints, kur cilvēki lasa tik, cik ir iespējams laika un izturības ziņā. Neviens neliek jums lasīt 7 dienas pēc kārtas bez ēdiena vai miega. Apzinīgākie savā dienā vienkārši ieplāno, ka, piemēram, 2 stundas veltīs grāmatas lasīšanai, citi, savukārt, lasa pat darbā zem galda – iespējas ir dažādas.

Ir maratoni ar izaicinājumiem, ir ar bez, bet principā katrs no tiem ir kaut kam veltīts. Iepriekšējā rakstā minētais #TBRTakeDown bija tam, lai samazinātu lasāmo grāmatu sarakstu cik tikai iespējams. Arī periods atšķiras, datumus parasti norāda maratona veidotājs un pārējie ir pat aicināti atzīmēt kalendāros ar sarkanu, lai neaizmirstu.

Kā es par to uzzināju?

Ak, internets ir burvīga lieta. Jo sevišķi youtube, jo vari klausīties kā forši cilvēki runā par grāmatām, un pie reizes aplūkot katra grāmatplauktu. Youtube grāmatu vlogeru video filmēšana notiek pie visnotaļ interesantiem plauktiem un katrs no tiem ir lupas un sevišķas inspekcijas vērts. Bet jā, šādus video sāku skatīties aptuveni pirms gada un man kaut kā ierāva. Tagad sekoju dažādiem kanāliem, kuros parādās cilvēki no visas pasaules. Attiecīgi vismaz puse no tiem piedalās kādā populārā lasīšanas maratonā un pārsvarā arī tā es par to esamību uzzinu.

Kā sekot līdzi?

Austrāliešu grāmatu vlogere LittleBookOwl ir izveidojusi diezgan pārskatāmu kalendāru ar visiem lielākajiem lasīšanas maratoniem. Ja ir interese, vari klikšķināt te. Datumi gan mainās, jo, pieņemu, ka šis kalendārs netiek sevišķi bieži atjaunināts, bet, ja ir interese piedalīties kādā tuvās nākotnes sprintā, nosaukumu var ievadīt googlē un kāds meklējuma rezultāts jau atbildīs mērķim. Tāpat noderīgas ir Goodreads grupas, kas dažas ir orientētas tikai uz šādiem maratoniem (Hooked on Books), bet ir arī tādas, kas šādus taisa tikai vienreiz mēnesī (AYearAThon).

Piemērs

Jūlija beigās (24.07.-31.07.) norisinās #TBRTakeDown, kurš, kā jau var nojaust, ir domāts tam, lai pēc iespējas vairāk samazinātu to rindu, kurā stāv nelasītās grāmatas. Atklāšu, ka man ar šo iet pavisam slikti, jo līdz šim esmu izlasījusi tikai 3 grāmatas un vakar iesāku ceturto. Bet mani mierina doma, ka visiem pirmais šāds pasākums ir lēns un diezgan neveiksmīgs. Katrā gadījumā, kamēr citi izlasīs 5 grāmatas, es būšu izlasījusi 3 un ne visas tās atbilst nospraustajiem izaicinājumiem. Šim maratonam tie bija šādi:
1) Pirmā grāmata no sērijas (piemēram, no triloģijas Millenium var lasīt pirmo “Meitene ar pūķa tetovējumu”, kā to izdarīju es.)
2) Otrā grāmata/sērijas turpinājums (nu, šeit der “Meitene, kas spēlējās ar uguni” u.c.)
3) Grāmata, kas nav tavā komforta zonā (piemēram, ja lasi dāmu romānus, pamēģini Gone Girl un otrādi)
4) Grāmata, kas tavā plauktā ir vairāk par gadu (man tā bija Žaklīnas VIlsones “Projekts “Lotija””)
5) Pati pēdējā iegūtā grāmata (Tikko atcerējos, ka Vonnegūta vietā, kas ir mana pašreizējā, ceturtā, lasāmviela, varēju paņemt pēdējo lasāmvielu, jo arī tā ir pietiekami plāna. Nu nekas.)

Drīzumā esošie

Tuvākie lielākie un populārākie ir divi, kas notiek vienos un tajos pašos datumos, tā kā var mēģināt piedalīties abos, kārtīgi izskatot savu grāmatu plauktu.

1) BooktubeAThon (youtube kanāls) ir nedēļu garš lasīšanas maratons, kas notiek no 3.08.-9.08. un sevī ietver septiņus izaicinājumus. Tie ir:
1) Grāmata ar zilu krāsu uz vāka;
2) Grāmata, kuras autoram ir tāds pats uzvārda pirmais burts kā tev;
3) Grāmata, kura ir kāda cita cilvēka mīļākā grāmata (mana ir “Lepnums un aizspriedumi”, ja trūkst ideju, vari lasīt kaut to.);
4) Pēdējā nopirktā grāmata;5) Grāmata, kas jāpabeidz bez tās atlaišanas. (Tas nozīmē, ka jāizvēlas vai nu ļoti, ļoti plāna, vai jāstaipa līdzi tā, ka nesanāk atlaist vaļā.)
6) Grāmata, kuru tu ļoti, ļoti gribi izlasīt;
7) Izlasīt septiņas grāmatas.

Uzstādījums ir tāds: viena grāmata ir viens izaicinājums. Jo, nu, galu galā, tev beigās būtu jāizlasa 7 grāmatas. Bet to var arī nedarīt, pie kā es atgriezīšos nedaudz vēlāk.

Otrs lasīšanas izaicinājums ir Goodreads grupas #AYearAThon veidots ikmēneša izaicinājums, kura tēma šomēnes ir TV un filmu ekranizācijas. Tagad informācijas ir mazāk, bet es atceros, ka biju kaut ko lasījusi par to, ka jāizlasa grāmata un jānoskatās ekranizācija vai otrādāk vai arī es kļūdos. Katrā ziņā, nāks tuvāk un redzēs. Vairāk info ir pašā grupā te.

Padoms veiksmīgākam maratonam

1) Saprotot, cik daudz dienā vari izlasīt, vari uzstādīt sev mērķi, piemēram, dienā izlasīt 250 lappuses. Tādejādi tev nevajadzēs 1 dienā izlasīt 30 lappuses un nākošajās stresot, ka nepabeigsi izaicinājumus. Vēl viena lieta, ko svarīgi atcerēties: tā pat kā skriešana, tā pat arī šis maratons ir tikai paša priekam. Nav nekāda sporta stunda, kur tev kāds liek noskriet 2 kilometrus – gribi/vari tu to vai nē. Lasīšanas maratons drīzāk ir kādā grāmatu panīkumā saņemtu sevi rokās un atkal sev atklātu grāmatu lasīšanas plusus, plusus un tikai plusus.
2) Labi, latvieši ir ēdāju tauta un maz ticams, ka šis kādam noderēs, bet nu tomēr – turi enerģiju sev līdzās. Un ar enerģiju es domāju enerģiju raisošus ēdienus, kas palīdzēs a) koncentrēties un b) uzturēt sevī lasīšanas garu. Zinu, ka citi vēl sagatavo ēdienu uz priekšdienām vai iepērk tai nedēļai tikai viegli pagatavojamus ēdienus ar uzstādījumu: “kurš gan gribētu pavadīt 2 stundas pie plīts, gatavojot ēst, ja tajā laikā var lasīt?” Bet, tā kā latviešiem ēdiens ir svēta lieta, tad es domāju, ka drīzāk būs otrādāk. Ir cilvēkiem, kuriem šitas noderēs, ir cilvēki, kuriem nē.
3) Ja grāmata tev nepatīk, nelasi to. Tā atturēsies no nīkšanas un atļausi kādai citai grāmatai sevi iepriecināt.
4) Uzmanies no uzmanības novērsējiem. Internets un televīzija šajā ziņā ir nenovēršami uzmanības novērsēji, kas galīgi nepalīdz sasniegt mērķi. BET, ja galīgi jūties nemotivēts, internets var būt tava motivācijas vakcīna, kad lasīsi par to, kā citiem veicas šajos maratonos un pats nemanot būsi ar grāmatu rokās. 🙂
5) Žanru putra. Sameklē grāmatas, kas nav no viena un tā paša žanra. Tas palīdzēs noturēt uzmanību uz lasīšanu un arī tavām smadzenēm būs jautrāk, lasot ko pamīšus, nevis, ja jāizlasa 7 grāmatas, tu lasīsi 7 kriminālromānus. TUr taču var nojūgies! Lasi nedaudz no visa.
6) Neekonomē uz miegu. Ja neesi lasījis kādu dienu vai neesi lasījis pietiekami daudz, neziedo dārgās miega stundas, lai atgūtu iekavēto. Labi, es zinu, ka šitas būs salīdzinoši maz cilvēkiem, bet vienalga. Zinot mani, es kļūstu īgna un viegli aizkaitināma, ja neguļu pietiekami daudz, tāpēc nestreso par neizlasīto, bet guli tā, lai būtu prieks celties un dzīvot.

Noslēgumā vien vēlos teikt to, ka ceru, ka Latvijā kādreiz arī kas tāds notiks. Man bija klusa doma pašai ko tādu uztaisīt, un es zinu, ka būtu cilvēki, kas uz to pavilktos, bet, kad es sāku domāt par cilvēkiem un skaitu, kas piedalītos, es sapratu, ka būtu nepieciešama mežonīga sociālo tīklu spamošana, lai to vispār kāds pamanītu, un, jā, es laikam vēl neesmu gatava pieredzēt to, kas notiek, ja mēģina kaut ko uztaisīt. Tas, kas mani biedē, varbūt neattiecas uz grāmatu lasīšanu, bet pasākumu un lietu organizēšanu kā tādu. (“Kuram mūsdienās ir labi” sērija.)

Lai nu kā, lietas notiek. Atliek atrast attiecīgo informāciju, laiku un grāmatu, lai iegūtu vērtīgu pieredzi un dienas pilnas prieka.

Attēls te.

2 thoughts on “Lasīšanas maratoni (Readathons)

Komentēt

