Saules bērni Dailes teātrī.

Foto: Gunārs Janaitis

Vakar piedzīvoju šo laimīgo mirkli – pēc ilga laika spēru kāju pār teātra slieksni un noskatījos izrādi, par kuru gan nebiju pārliecināta, vai gribu redzēt, un pēc noskatīšanās arī gudrāka nekļuvu.

Džilindžers piedāvā ieskatu 20. gadsimta Krievijā kādā inteliģento kārtas pārstāvju dzīvēs. Mājas saimnieks (Juris Žagars) – zinātnieks, kā jau zinātnieks, tālāk par savu zinātni neko neredz. Viņa sieva (Kristīne Nevarauska) izvairās no ikdienas sīkumiem un sastopama mājās tikai tad, kad mākslinieks viņu neglezno. Saimnieka māsa  (Ērika Eglija) ir slima ar kādu vārdā nenosauktu slimību, bet ir vienīgais cilvēks visā mājā, kurš patiesībā saprot, kas notiek aiz šī uzpūstā sabiedrības burbuļa. Mīlestība, bailes un, jā, arī zaudējums ir tas, kas vieno visus izrādes varoņus.

Bailes mūs izseko visu dzīvi. No tām nevar izbēgt, jo arvien uzrodas jaunas, līdz ko mēs vienas esam pārvarējuši vai nemanāmi nolikuši malā. Arī izrādē bailes ir dzenulis, kas liek laikam ritēt ātrāk. Bailes dzīvot, bailes atzīties, mīlestības bailes, savstarpējo attiecību bailes, izdzīvošanas bailes, nāves bailes. Tas viss tiek izdzīvots niecīgā laikā uz lielās skatuves. Bet šis laiks izrādās pietiekams, lai kādu no mums sagrābtu nežēlīgas skumjas, kas var pārvērst sevi un sev līdzās esošos līdz nepazīšanai. Un zālē sēdošie vairumā saprot šīs izjūtas, un, jā, atļaujas dzīvot līdzi.

Es varu tikai uzslavēt Džilindžeru par soli pretī tām labajām izrādēm, ko es no viņa režisētajām esmu redzējusi. Pēdējā bija “Milēdija” un tas nav nekas salīdzinājumā ar šo. Es nesaku, ka arī šī bija kas izcils, ir dažas, kas man patika daudz, daudz labāk, bet man patīk, ka režisors (cerams, ka sāk) saprast, ka, uzvedot klasiku, būs cilvēki, kas nāks un skatīsies un pat atbalstīs. Ja es nezinātu, ka tā ir Džilindžera izrāde, man noteikti būtu diezgan garlaicīgi (tā noteikti nodomāja tie, kas pēc pirmā cēliena brašā solī aizsoļoja prom), bet es noskatījos ar zināmu interesi. Jā, pirmais cēliens nebija sevišķi interesants, pilns filozofijas, bet tas ievirzīja izrādi un arī skatītājus uz domu, ka jāmeklē atbildes uz sev nezināmiem jautājumiem. Neizzinātiem jautājumiem.

Prieks par Ēriku Egliju, kas beidzot ir tikusi lomā, kas viņai šķiet piemērota un ļauj nedaudz paspīdēt. Esmu viņu redzējusi, bet tās bija vairāk otrā plāna baru lomas. Bet šeit viņa ir dzinulis, kas velk visus uzpūtības balonus atpakaļ pie zemes un brīžiem pat ļoti  taktiski norāda viņu patieso vietu. Izrāde ir pilna augstprātības (kā jau Krievijā, 20. gadsimtā un šķietamās inteliģences ģimenē), bet ir šis viens brīnums, kas atver acis un liek uz sevi paskatīties no savādāka leņķa. Arī Lauris Dzelzītis savā lomā bija lielisks, Juris Žagars, Vita Vārpiņa man šajā izrādē sāka iepatikties. Pārējie bija tādi paši kā parasti, ne ar ko neizcēlās tādu, ko jau iepriekš nebūtu redzējusi.

Izrādei es dodu 7 no 10. Bija patīkami beidzot redzēt izrādi, kurā nespēlē Skrastiņš vai Ķuzule. Bet vai es ietu atkal? Droši vien, ka nē. Bet, manuprāt, katram ir jāpiedzīvo tas mirklis, kad pēc izrādes ir vienkārši jāapsēžas dīvānā un jādomā.

P.S. Bet izrādē varēja arī pasmieties. Nedomāju, ka Gorkijs, sēdēdams cietumā, bija ļoti asprātīgs, bet bija pat ļoti labas vietas.

Attēls: no teātra mājaslapas, autors Gunārs Janaitis.

3 thoughts on “Saules bērni Dailes teātrī.

  1. Atpakaļ ziņojums: Latvijas blogāres apskats #32 (05.01.-11.01.). | baltais runcis

  2. Teātra mājaslapa nefotografē. Tajā izmanto attēlus, kuriem ir autori. Un vēl joprojām spēkā ir attēlu izmantošanas autortiesības. Tas labi, ka apmeklējat teātri. Un nemaz nav slikti, ka pievienojāt attēlu.
    No iebildumiem par attēlu izmantošanas pārkāpumu atteikšos, tiklīdz autortiesību likums būs ievērots.
    Lai veicās!

Komentēt

