10 grāmatas, kas visvairāk ietekmējušas tavu dzīvi.

Atceraties blogeru stafetes, tādas kā “Atrādi savu somu”, vai “grāmatu lasīšanas stāstu”? Pēdējā gan es nepiedalījos. Tagad ir jauna stafete, kuras aizsācēja ir Spīgana, un te ir noteikumi: “katrs nosauc 10 grāmatas, kas visvairāk ir ietekmējušas vai izmainījušas viņa dzīvi, grāmatas, kurām ir bijusi liela emocionāla nozīme, un varbūt pie katras ieliek nelielu komentāru par to, kāpēc un kādā veidā, bet pēc tam nominē trīs citus blogerus, kas dara to pašu”. Paldies Anetei, kas man nodeva tālāk šo stafetes kociņu. Izskatās grūti, bet viegli no tāda viedokļa, ka man pat 5 mīļāko grāmatu nosaukšana sagādā zināmas problēmas. 😀

10. Ļevs Tolstojs – Anna Kareņina

Tāpēc, ka tā ir pirmā grāmata, kas man aizņēma tik ilgu laiku, kamēr es viņu izlasīju. Stāsti par augstāko sabiedrību, īpaši laikā, kad modē bija garas un kuplas kleitas, vēdekļi un deju kartes mani vienmēr aizrāvuši. Grāmata man kaut kādā veidā atvēra acis uz to, ka pat tiem, kuriem dzīve šķiet kā dāvana, kas tikai jābauda, tā nemaz nav tik vienkārša.

9. Emīls Zolā – Dāmu paradīze

Kārtējā grāmata, kas stāsta par manu mīļāko laikmetu. Kad puķītes bija krāsainas un debesis bija zilas. Bet patiesībā ne jau skaistumā ir tas spēks. Te ļoti skaisti tiek parādīta savstarpējā attieksme vienam pret otru, kas atsaucas arī uz mūsdienām. Jā, nevar noliegt, arī mīlestības tēmai te ir pievērsta nemazums uzmanības, varbūt tāpēc lasījās ātrāk. Patika, jo man vienmēr ir patikušas grāmatas, kas saistās ar kādas vienas vietas daudzu personāžu likteņiem. Protams, ir labi, ja blakus ir uzskatāms piemērs (seriāls, filma) pēc romāna motīviem, bet tas ne vienmēr ir obligāti. Grāmata padziļināja manu interesi par cilvēkiem un psiholoģiju.

7. Stīga Lārsona triloģija

Manuprāt, otrais krimiķis, ko izlasīju. Nē, trešais. Pirmie divi bija Šerloks Holmss un Erkils Puaro. Ja pēc drūmu darbu lasīšanas man parasti arī pašai ir drūms garastāvoklis, tad šeit tā nebija, jo blakus bija nākamā daļa. Patika atšķirība no iepriekšējiem lasītajiem darbiem ar to, ka bija mūsdienīga vide un autors nebaidījās runāt par tēmām, par kurām atklāti runājot, daļa sabiedrības joprojām mulst. Par to cepums autoram. Kā arī par to, ka atvēra man acis uz to, ka viss pasaulē nav rožaini pūkains un ka mēs paši nosakām to, cik droši mēs jūtamies, dzīvojot ierasto dzīvi.

6. Arturs Goldens – Geišas atmiņas

Lasīju kaut kur ap 13-14 gadiem, tāpēc likās ļoti forši, ja lasītu tagad, nezinu, vai reakcija būtu tāda pati. Grāmata, kas bija pirmā citādas kultūras iepazīšanas ziņā, kā arī padziļināja manu interesi par Japānu un pavēra ceļu uz pieaugušo pasaules iepazīšanu. Arī lika respektēt citus cilvēkus tieši kultūras un uzvedības ziņā, jo visiem nav vienāds veids, kā, piemēram, sasveicināties, vai kā dziedāt. “Geišas atmiņas” lika pievērsties arī manis pašas atmiņām un tieši dēļ šī romāna es sāku rakstīt dienasgrāmatu.

5. Ērihs Marija Remarks – Lisabonas nakts

Šis ir viens no puzles gabaliņiem, kas, kopā salikti vēl ar dažām filmām, ikdienā piedzīvoto un stāstīto pievērš manu uzmanību tieši uz nejaušajām tikšanām. Un to, cik ļoti šīs nejaušas tikšanās ietekmē mūsu dzīvi. Tas liek mums iziet ārpus ierastā, un, teiksim, pēc darba laika nevis skriet mājās, bet pasēdēt kafejnīcā un parunāt ar cilvēkiem, vai apmeklēt kādu diskusiju. Pēdējā laikā man ir vairākas acīmredzamas nejaušas tikšanās bijušas ar pagātnē satiktiem cilvēkiem, un liels bija mans pārsteigums, kad atklāju pirmā iespaida radīšanas spēku. Vari radīt pavisam niecīgu iepaidu par sevi, un tevi nepazīs, bet var radīt spēcīgu pirmo iespaidu, un saskatīs daļu no tevis katrā garāmgājējā. Kamēr vienā no viņiem saskatīs tieši tevi.

4. Dž.Roulinga – Harija Potera sāga

Manuprāt, šī bija pirmā grāmata, kas patiešām atbilda manam vecumam. Nu labi, kad lasīju pirmo reizi, es nevarēju saprast, par ko visi tā jūsmo, bet, kad lasīju otro reizi kādos 15 gados, tad gan visas iznākušās daļas pēc kārtas ņēmu. Un pēc tam nepacietībā dīdījos, jo nevarēju sagaidīt vēl neiznākušās. Harijs Poters man atklāja skolas burvīgumu. Savā ziņā biju noslēgts bērns, kopīgu interešu man ar citiem nebija, tāpēc “slēpos” grāmatās. Harijs Poters deva pamudinājumu iznākt ārā no tās biezās aizsardzības čaulas, ko pati sev radīju, un izjust, piedzīvot un sajust to skolas laiku.

3. vieta ir dalīta, jo abas grāmatas mani ir iespaidojošas, bet var palikt zem vienas tēmas. Tās ir Markusa Zusaka – Grāmatu zagle un Rūtas Šepetys – Starp pelēkiem toņiem.

Runājot par Rūtu – tā bija pirmā grāmatas autore, kuru es satiku realitātē, un tieši dēļ viņas vizītes savā skolā es izlasīju šo romānu. Pēc romāna izlasīšanas man bija tāds – pff, kas tur grūts, es arī varu uzrakstīt grāmatu. Vārdu sakot, Rūta Šepetys bija mans pamudinājums sākt pašai kaut ko skricelēt uz mazām piezīmju lapiņām, savas ašās domas. Par Markusu Zusaku runājot, tā bija pirmā grāmata, kas mani saraudināja. Es nekad agrāk nebiju raudājusi, lasot grāmatu, vienmēr biju apstājusies kādā konkrētā vietā, emocionāli nomierinājusies, lai nesāktu birt asaras, bet šajā gadījumā tas nelīdzēja.

2. A.A.Milns – Vinnijs Pūks un viņa draugi

Pirmkārt, šī ir pirmā grāmata (tieši grāmata, ņemot vērā to, ka lappuses ir 150+), ko izlasīju pilnīgi patstāvīgi. Tā kā lasīt es iemācījos ļoti ātri, aptuvenais vecums varētu būt kādi 5-6 gadi. Protams, grāmata ir nemitīgi pārlasīta un tagad ir uz izjukšanas robežas, bet tieši tas vairo grāmatas burvību. Lieliska pirmā grāmata, ar ko iesākt savu lasīšanas maratonu visas dzīves garumā.

1. Zentas Ērgles triloģija “Starp mums, meitenēm, runājot”

Tas dziļais iespaids ir radies no tā, ka es biju īstajā vecumā un attīstības stadijā, kad grāmata jālasa. Kad gribēju uzzināt visu par to, kāda ir dzīve, bet neklausot pieaugušos. Grāmatas un vienaudži bija labs veids, kā to izdarīt. Zenta Ērgle arī pavēra pirmās durvis uz latviešu literatūru. Grāmata mani iespaidoja dziļāk, nekā liekas, arī kādu reizi gadā tiek pārlasīta. Agrāk man bija dāvināta grāmata jaunā izdevumā, kurā bija iekšā visas trīs daļas, kas nu ir kaut kur noplaucis.

10 grāmatas ir vieglāk izvēlēties, nekā, piemēram, “Lielajā lasīšanā” 5 vai pat 3. Un tad tu stundu stāvi domādams, kuras tad būs tās īstās. Arī ir interesanti lasīt citu blogeru 10 grāmatas, pie reizes atķeksējot jaunas, ko izlasīt. Bet tālāk gribētu ielūkoties Andas, Aigas un Norelles 10 grāmatās. Veiksmi! 🙂

6 thoughts on “10 grāmatas, kas visvairāk ietekmējušas tavu dzīvi.

  1. Tieši pašlaik lasu “Geišas atmiņas”. Sižeta ziņā gribas teikt, ka tas ir lēns. Man personīgi pašlaik šī romāna lielākā vērtība ir tieši vēsturiskajā fonā – iespējā sīki iepazīt noslēpumaino geišu dzīvi. Ceru, ka autors balstās uz vēsturiskiem faktiem.

    • “Geišas atmiņas” lasīju pirms pāris gadiem, tāpēc atmiņā palikušas tikai romāna vadlīnijas. Iespējams, vajadzētu pārlasīt, lai atsaukstu atmiņā grāmatas notikumus sīkāk. Bet jā, man arī viena no lietām, kas patika, bija geišas. 🙂

  2. Atpakaļ ziņojums: 10 grāmatas, kuras visvairāk ietekmējušas tavu dzīvi | Open mind for a different view

  3. Redzu šeit arī sev sirdij tuvas grāmatas, tā vien gribas atkal Vinniju Pūku pārlasīt. 🙂
    Gribu saņemties izlasīt “Geišas atmiņas”, tāpēc nevaru nepajautāt – vai esi redzējusi filmu un, ja esi, cik tieši tā, Tavuprāt, ir laba salīdzinājumā ar grāmatu?

    • Jā, taisot šo sarakstu, pati pāršķirstīju dažas. 🙂
      Grāmatu lasīju pirmo un tad skatījos filmu, starp abām intervāls bija kādi 2 gadi, tāpēc precīzi teikt nemācēšu, bet, cik atceros, tad ļoti lielas atkāpes no grāmatas teksta tur nebija. Bet grāmatu man bija interesantāk lasīt, nekā skatīties filmu, jo filma mani kaut kā neaizrāva tik ļoti, kā grāmata. 🙂

      • Skaidra lieta! 🙂 Kad prasīsies austrumu kultūras, būs vien jāķeras klāt “Geišas atmiņu” lasīšanai, jo filma man ļoti patika.
        Jā, arī es dažas pāršķirstīju – varu apgalvot, ka atkal izdzīvoju to emociju spektru, kas radās konkrētās grāmatas lasīšanas gaitā. Skaista nostaļģija. 🙂

Komentēt

