Gijoms Miso “Rītdiena”

Nācis klajā jau otrais rakstnieka Gijoma Miso tulkotais romāns “Rītdiena”. Iepriekšējais “Neatstājot pēdas” bija Latvijas lasītāju iecienīts, jo noturējās pārdotāko grāmatu topu virsotnēs vairākas nedēļas pēc kārtas.

Emma dzīvo Ņujorkā, strādā par someljē (vīnzine) kādā prestižā restorānā, bet viņas personīgā dzīve ir pilnīga katastrofa. Metjū dzīvo Bostonā kopā ar apakšīrnieci un ģimenes draudzeni Eiprilu un četrgadīgo meitiņu Emīliju. Viņš lasa filozofijas pasniedzējs Hārvarda universitātē un cenšas tikt pāri sievas traģiskajai nāvei. Kādu dienu Metjū krāmu tirgū nopērk tīri lietojamu datoru, kas kādreiz piederējis Emmai. Tas kļūst par vienīgo saziņas līdzekli starp abiem. Viņi sarunā tikšanos Manhetenas itāļu restorānā, abi arī atnāk, apsēžas pie viena un tā paša galdiņā norunātajā laikā, bet… tomēr nesatiekas. Abi tiek ierauti neticamā piedzīvojumā, kur visur pa vidu stāv lielā laika atšķirība.

Pirmkārt, anotācija mani kārtējo reizi pievīla. Tā kā neesmu lasījusi autora pirmo darbu, man lielu pārsteigumu izraisīja pēkšņās detektīva iezīmes romānā. Anotācijā stāsts šķita vairāk pielīdzināms drāmai un cilvēkiem kā tādiem, nevis kriminālromānam. Bet man tomēr patika, lai arī kaut kur grāmatas sākumā sapratu, ka tas nav gluži tas, ko biju domājusi.

Man nepatika tas, kā uz beigām tiek attēlots Metjū. Jā, ir pierādījumi, ka vīrieši sievas kontrolē un pārbauda daudz mazāk, nekā sievas vīrus, bet viņam taču kaut kādām aizdomām bija jārodas! Ņemot vērā to, ka Keita strādāja 2 maiņas darbā, viņam bija jāpadara visi mājas darbi, jo mājās viņš atgriezās krietni agrāk, nekā viņa. Bija jāatkāj gan griestu ‘problēma’, gan veļa jāliek mazgāties, kur no kādas kabatas varēja kaut kas netīšām izkrist utt. Un tas, kāpēc man nepatika Metjū, ir tāpēc, ka beigās viņš tiek nostādīts neērtā situācija, jo, redz, 4 gadus dzīvojot kopā ar sievu viņš nezināja, ka viņa viņu tikai izmanto, un tāpēc rodas neizteiksmīgi pārsteigts tēls, kurš spēj tikai izdvest “ā, ja?”.

Viens no plusiem romānam ir tas, ka rakstnieks nenomelnē un nefilosofē par moderno tehnoloģiju kaitīgo ietekmi un nebaidās romānā iekļaut par kaut ko vairāk, ne tikai mobilo tālruni un datoru. Daudzos romānos mobilais tālrunis tiek pieminēts tikai dažas reizes, it kā tā lietošana būtu tabu. Bet te gluži kā sēnes pēc lietus izauga moderni, pārdomāti tēli ar visām mūsdienu tehnoloģijām kabatās. Patīkami!

Patika arī tas, ka autors speciāli sarežģī savas grāmatas tapšanu ar laika līniju, bet tomēr augstu uzstādīto latiņu notur visa romāna garumā. Lai gan brīžiem prasījās vēl pēc specifiskākām norādēm par laiku un vietu, piemēram, mainot romāna skatupunktus un tēlus, lai pilnībā varētu izprast, arī šādi bija labi.

Romāns ierauj savā vidē tā, ka brīžiem gribas pašai mesties un pārbaudīt e-pasta kasti, lai pārbaudītu, vai nav kāda vēstule no pagātnes. Var aizmirst gan to, kur atrodies, gan mierīgi pabraukt garām savai pieturai sabiedriskajā transportā. Atrauties var tikai uz mazu brīdi, kad jāpāršķir lappuse un uz krietni ilgāku, kad grāmata beidzas. Jo pēcgarša ir. Un to pavairo tie lieliskie  citāti katras nodaļas sākumā, kuros ir tik daudz patiesības. Bet vispār – grāmata brīnišķīga atslodze, ja gribas kaut ko lasīt, bet negribas piepūlēt ar kaut ko smagu (emocionāli).

Vērtējums: 8/10.

Attēls šeit.

Mīlēt kādu izskata dēļ ir tāpat, kā mīlēt grāmatu apvākojuma dēļ /Kora Konana/

Atmiņas nevar tik vienkārši vienā mirklī aizmēzt. Tās palika, paslēpušās dziļi mūsos, nogaidot piemērotu mirkli, lai atkal uzbruktu, turklāt – ar divreiz lielāku spēku.

Advertisements

2 thoughts on “Gijoms Miso “Rītdiena”

  1. Atpakaļ ziņojums: 2014. gada pirmie teikumi un gada noslēgums. | KURPJUKASTE

  2. Atpakaļ ziņojums: baltais runcis Latvijas blogāres apskats #14 (01.09.-07.09.). | baltais runcis

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s