38/101: Atskaņas no Eirovīzijas.

Tā kā lietus mani nepatīkami pārsteidza, un šeit plānotā raksta par muzeju nakti vietā nu būs raksts par Eirovīziju. Jā, jau jā, Eirovīzija man riebjas, nepatīk, bet vakarā man nebija ko darīt, tāpēc bija jābauda tas, ko rāda. Un Eirovīzija bija labākais, ko skatīties. Šis pat sanāk tāds kā rekords – garākais līdz šim sarakstītais bloga ieraksts. Nepilni 2 ar pus tūkstoši vārdu. Medaļu? Someone? Nu labi.

Teikšu uzreiz – Valters un Kaža kā Eirovīzijas komentētāji man patīk tikpat daudz kā Kārlis Streips. Tātad – nepatīk. Viņi nepārtrauca vārīties. Nu, izņemot brīdi, kad skanēja dziesmas.

Eirovīzija sākas ar senioru – vidējā vecuma cilvēku kora uzstāšanos, un, skanot dziesmai, uz skatuves uzstāšanās kārtībā sāka parādīties paši dalībnieki arī. Rīkotāji bija smēlušies ideju no Olimpiskajām spēlēm, un uzrīkoja īstu Olimpisko spēļu gājienu. Pietrūka tikai lāpu iedegšanas. Bet gan jau, ka pārdzīvošu. Tad uz skatuves iznāca skatuves vadītāja Petra Mede spoži rozā tērpā. Man nav ne jausmas, kas ir viņas tērpa dizaineris, bet viņam ir steigšus jāpārdomā karjeras maiņa. Kaut kas starp rītakleitu un 16. gs. kleitu. Bet pašai Petrei ir humorizjūta, un tas ir labi. Tad sākās lielā vārīšanās par numuriem, sms sūtīšanai, un tad, BEIDZOT, ir pirmā dalībniece.

Pirmā šoreiz bija Francija. No Francijas uzstājās Amandine Bourgeois ar dziesmu L’enfer Et Moi. Dziedātājas bērnības sapnis bija dziedāt kopā ar Vitniju Hjūstoni, kas nu lemts aizmirstībai. Tā, tas nu bija mazs izklāsts no Valtera un Kažas stāstītā, bet nu par dziesmu. Teica, ka būs dziesma par mīlestības sarežģījumiem. Pēc dziedātājas sejas izteiksmes tā viss neizlikās. Likās, ka viņa dzied par vasaru, jūru, motocikliem, ballītēm, bet ne par mīlestības sāpēm. Bet varbūt franči tās izbauda savādāk. Neskatoties uz to, man patika dziesmas ašais ritms, un, protams, franču valoda. Mani vienmēr tā ir fascinējusi, arī šī dziesma nebija izņēmums.

Tātad, nākamie mūsu brāļi lietuvieši. Žēl, ka viņš (Andrius Pojavis) dziedāja angliski, jo es labprāt dzirdētu viņu dziedam lietuviski, jo tas viņam sanāktu labāk nekā angliski. Dziesmas nosaukums ir Something. Un es, tāpat kā visi citi, nesaprotu, kāpēc  šis vīrietis tika finālā. Bet izskatīgs gan viņš ir un balss viņam laba. Varbūt nedaudz pietrūka viņa paša kustību uz skatuves, nevis tikai roku un mutes plātīšanu. Ir taču apgrūtinoši visu laiku ar acīm sekot līdzi kamerai un grozīties apkārt mikrofonam.

Nākamie ir Moldova. Aliona Moon – O Mio. Atkal dziesma par mīlestību – tās laikam nekad nebeigs Eirovīzijā skanēt. Atšķirībā no Francijas, varēja redzēt, ka Aliona dzied par mīlestību, arī dziesma bija tāda… mierīga. Patika arī tas, ka dziedātāja bija piedomājusi pie ārējā tēla – īpaši tie sarkanie svārciņi, uz kuriem dega visādas gaismiņas un projekcijas. Un kad viņa dziesmas kulminācijā cēlās augšup – var teikt, ka viss bija pārdomāts līdz pēdējam. Burvīgi.

Somija – Krista Siegfrids ar dziesmu Marry Me. Atgādināja kaut kādu Keitijas Perijas un Teilores Sviftas sajaukumu. Bet nešaubos, ja šo dziesmu drīzumā dzirdēsim iekš EHR. Šādas dziesmas EHR vienkārši nelaiž prom, tās miljons reižu neatskaņojot ēterā. Par dziesmu – koši, holivudiski, dziedātājai nesaskaņots ārējais tēls, jo nesaprotu pie baltas kleitas koši rozā kurpju vilkšanu. Bet katram sava gaume. Un beigas – jā, var redzēt, ka arī Somijā vēlas atļautas viendzimuma laulības.

Spānija. Atkal par mīlestību. ESDM – With You Until The End. No sākuma dziesmā likās kaut kas Iļģu stilā. Bet pēc tam jau pārgāja uz Lauri Reiniku un viņa mūžīgi salauzto sirdi. Patika kontrasts starp dziedātājas medus krāsas ādas krāsu un koši dzelteno kleitu.  Bet dziesma ir lipīga. Tas labi. Patika, kā Kaža pēc dziesmas teica: „Nebrīnīšos, ja šī dziesma kļūs par nākamā spāņu seriāla tituldziesmu”.

Beļģija. Roberto Bollarosa – Love Kills. Atgādināja vienu džeku no The Beatles. Un dziesmas laikā varēja just viņa franču valodas akcentu. Viņš varēja šo pašu dziesmu dziedāt franciski vai flāmiski, un tad jau būtu ok. Un viņa dejotājas vispār tālāk par 5 metriem no sava elka neatkāpjas. Tas traucēja uztvert dziesmu. Sasmīdināja viņa centieni pierādīt, ka mīlestība tiešām nogalina, jo to viņš darīja ar ļoti uzkrītošām sejas grimasēm. Pati dziesma vairāk tāda kā pop žanra ar kluba mūzikas elementiem. Neteikšu, ka patika, bet neteikšu arī, ka nepatika.

Nākamie mūsu brāļi – igauņi. Birgit – Et Uus Saaks Alguse. Patīk, ka Igaunija pēdējā laikā nekautrējas dziedāt igauniski. Tas, protams, uzliek arī savus pienākumus, bet šī dziedātāja ar to lieliski tika galā. Dziedātājas kleita šķita kā apsiets palags, bet tad mani apgaismoja, ka viņa ir stāvoklī. Nu labi, bet tas nav jāslēpj – ar to jālepojas, tāpēc var vilkt arī kaut ko ne-tik-plandošu. Balss ir laba, spēcīga, un esmu pārliecināta, ka no šīs dziedātājas mēs vēl dzirdēsim. Viņa viena spēja piepildīt visu skatuvi – bez dejotājiem – tas vien ir liels pluss. Dziesma laba, bet kaut kā pietrūka.

Baltkrievija. Alyona Lanskaya – Solayoh. Patīkama pārmaiņa pēc pēc daudzajām mīlas balādēm – enerģiska, skanīga. Patīk, ka dziedātaja pati arī dejo, nevis tikai stāv pie mikrofona un plāta muti. Kaut kur dziesmas vidū jau var dzirdēt,ka dziedātāja ir aizelsusies,m tas ietekmē arī viņas dziedāšanu, bet kopumā enerģija un balss visu izlabo. Kopumā patika.

Malta. Gianluca – Tomorow. Patika, ka laida lirikas uz ekrāna – tas iekustināja publiku un to savienoja. Pati dziesma tādi pozitīva, ģitāriska. Nekas jauns. Pielipa arī dziedātāja pozitīvisms. Pati dziesma tāda vidēja – ne esmu sajūsmā, ne arī ļoti nepatika.

Krievija. Dina Garibova – What if. Pārsteidza viņas balss – pārsteidzoši spēcīga. Arī ar skatuves dekorācijām veiksmīgi tika aizpildīta skatuve. Dziesma neprasīja, lai dziedātāja lēkātu pa skatuvi un to viņa arī nedarīja. Patīkama dziesma – neesmu sajūsmā, bet man patika.

Vācija. Cascada – Glorious. Kā – Lēnas nav? Kas tad viņai noticis? Iedvesmas trūkums? Ieraugot un izdzirdot Cascadu man parādījās vēlme labāk redzēt divas Lēnas nekā klausīties Cascadu. Ne jau šitādu dziesmu, ne jau Eirovīzijai. Galīgi garām. Pati dziedātāja radīja vēlmi aizlikt avīzi priekšā. Es pati nezinu, cik viņai gadu – bet izskatījās ap 40. Un šādā vecumā dziedāt, ka „mēs visi esam superīgi”, lēkāt pa skatuvi… Bet nu jā – nauda arī jāpelna. Dziesma nepatika, dziedātāja ne tik.

Armēnija. Dorian – Lonely Planet. Man no sākuma – kā – Armēnija ir Eiropā? Bet tam tagad jau vairs nozīmes – katram sava izpratne par Eiropas robežām. No sākuma likās, ka dziesma būs enerģiska, sportiska, tāda – uhh, bet tad uznāca mana vilšanās – kārtējais liriskais gabals,kurš var kļūt par seriālu tituldziesmu. Varēja piestrādāt pie ārēja tēla – džinsenēs, kreklā un lakatā nodziedāt dziesmu? Tas izklausās pēc – atnācu, iekaroju, aizgāju. Un piromānija šoreiz bija pilnīgi lieka pie šīs dziesmas.

Tad atkal iznāca sieviete koši rozā kleitā, un sākās filmiņa par Stokholmu. Patika viņas humorizjūta, bet tā arī nesapratu – vai filma bija īsa vai latvieši pa virsu uzlaida reklāmu, un es nespēju pilnvērtīgi novērtēt filmu. Nekas, es to pārdzīvoju, un reklāmas laikā aizgāju un paņēmu segu, lai varētu pasnaust, kamēr Haralds man blakus veic piezīmes, kuras es varētu izmantot rakstot šo rakstu. Tā – reklāma beidzās un atkal šī koši rozā kleita. Izlaižu viņas tekstu un pievēršos Nīderlandei. Anouk – Birds. Šī ir tā dziesma, kas man patika nu tik ļoti, ka sajūsmā situ plaukstas un nezināju, kur dēties. Mierīga, bet spēcīga. Arī pati dziedātāja simpātiska. Nav man kur piekasīties – viss bija ļoti, ļoti labi. Gribētu šo dziesmu redzēt trijniekā.

Ak Jēzus Marija. Kas ir nākamais? Jēziņ. Es, es, es… 😀 Cezar – It’s my life. Rumānija. Te es atļaušos laist vaļā lielo spurdzienu. Dziedātāja tēls lika domāt, ka viņš ir nu pat kā no Drakulas filmēšanas. Kas tā par balsi? Labi, neko. Ar šitādu dziesmu jātup operā, nevis jācenšas iekarot Eiropu. Jau pašā dziesmas sākumā man sāka šķist, ka dziedātājs ir gejs – kurš normāls cilvēks atļautu savā priekšnesumā atļaut dejot puskailiem sava dzimuma pārstāvjiem? Par laimi, beigās parādījās arī sievietes apakšveļā, kas šo pieņēmumu nosita. Bet tur bija tikai viena sieviete, kas atkal izraisīja manu spurgšanu. Un es naktī vēl nevarēju mierīgi gulēt, jo visu laiku man priekšā rādījās viņa tēls. 😀

Lielbritānija. Bonija Tailere – Believe in me. Boniju pazīst visi, ar viņu nav jāiepazīstina. Dziesmas laikā gan bija dzirdamas dažas dziedāšanas nepilnības, bet tas ir piedodams. Lielbritānija gribēja iekarot Eiropu ar pārbaudītām vērtībām, bet nepiedomāja pie vērtību sagatavotības. Dziesmas teksts jau labs, bet kas pie velna viņai mugurā? Bikses un svārki? Bet patīkama un lieliska iespēja redzēt leģendu uz skatuves. Patīkami.

Zviedrija. Robins Stjernbergs – You. Ieraugot dziedātāju man bija pārsteigums – vai nepilngadīgie arī var piedalīties? Izskatījās gadus 14 vecs. Dziesma arī tāda bērnišķīga, bet stils aktuālais, un tas jau ir solis uz priekšu. Laikam dziedātājam bija uztraukums, jo augšējās skaņas viņš dziedāja vienkārši briesmīgi. Zviedriem laikam nav kaut kas kārtībā ar dzirdi, ja jau šādu sūta uz Eirovīziju. Bet katram jau savs. Nepatika man dziesma, ne arī dziedātājs.

Ungārija. ByeAlex – Kedvesem. Dziedātājs jau smuks un tā dēļ vien jāpiešķir 5 punkti. Dziesma arī smuka. Balss arī smuka. Tikai dziesma ar balsi neiet kopā. Varbūt dziedātājs bija uztraucies, vai kā, bet kaut kas tur tīrs nebija. Bet, pat neskatoties uz to, man patika. Pat ļoti, ļoti patika. Gribētos viņu redzēt trijniekā.

Dānija. Emmelie de Forest – Only Teardops. Simpātiska dziedātāja, kas jau ar pirmajām notīm spēja iekustināt publiku. Man arī patika, un pie sevis situ ritmu līdzi. Ļoti, ļoti sākums atgādināja Lorenu – arī viņa pagājušo gadu sēdēja uz zemes. Šī ir tā dziesma, kurai es veltu uzvaru. Ja pagājušo gadu man bija tāds – wtf – kāpēc Lorena uzvarēja, un pārslēdzu uz citu radio staciju, līdz ko sāka skanēt viņas dziesma Euforia, es saku – šito dziesmu esmu ar mieru klausīties par tūkstoš reižu no vietas. Patika arī dziedātājas tēls – tāds mazs, mežonīgs dabas bērns – plandoša, skrandaina kleita, plikas kājas, mežonīgie mati. Patika, patika. Gribu redzēt topa augšgalā. Un to arī dabūju.

Islande – Eythor Ingi – Eg a lif. Patīkami pārsteidza viņa balss – lai gan es nesapratu, par ko viņš dzied, varēja redzēt, ka viņš to dara izjusti. Bet te nu atkal ir tas aizspriedums – ir puiši, kuriem piestāv gari mati, un ir puiši, kuriem nepiestāv. Un es domāju, ka viņš labāk izskatītos, ja matus nokrāsotu brūnus un nogrieztu. Bet tās jau ir tikai manas domas. Varbūt Islandē mode savādāka. Patika, kā skatuve tikai aizpildīta ar zīmējumiem aizmugurē – nakts, mājiņas, ezers. Patika, bet ne esmu sajūsmā.

Azerbaidžāna – Farid Mammadov – Hold me. Gribējās no Azerbaidžānas sagaidīt kaut ko enerģisku, ne lirisku. Sagaidīju. Patīkami. Dziedātājs bija simpātisks, patika arī viņa skatuves izkārtojums un vizuālais. Šī ir tā dziesma, kuru arī gribētu redzēt trijniekā. Skaists priekšnesums.

Grieķija. Koza Mostra feat. Agathon Iakovidis – Alcohol is Free. Jau no paša sākuma šķita interesants dziesmas nosaukums un dziesma šķita kā sadzērušos veču pudeles dziesma. Bet tad kaut kādu sparu no pagājušā gada Krievijas pārstāvēm pārņēma šie dziedātāji, un dziesma kļuva enerģiska. Jestra dziesma, kuru es negribētu redzēt topa lejasgalā.

Ukraina. Zlata Ognevich – Gravity. Nepatika dziedātājas tērps – lai gan neaktuāls, es tagad te tā domāju, ka nāriņas tēls tajā meža ainā bija pat ok. Dziesma man kaut kā negāja kopā ar dziedātājas balsi. Pati dziedātāja centās izspiest visu sevi atdodot augšējās skaņas. Man dziesma nepatika, tas arī viss.

Itālija. Marco Mangoni – L’Essenziate. Škita tāds garlaicīgs priekšnesums. Vienīgā aktivitāte bija dziedātāja mute un publikas karodziņu plivināšana. Pēdējais pat bija aktīvāks par pirmo. Kaut kādā veidā dziedātājs pārdzīvoja to, ko dzied. Nepatika, ka cīnījās bez maz vai līdz elpas trūkumam, lai tikai izspiestu pēdējās skaņas. Man nepatika. Labāk šīs dziesmas vietā būtu PeR. Vai arī labāk nē.

Norvēģija. Margaret Berger – I Feel you My Love. Lūdzu, lūdz, tikai ne kārtējo lirisko gabalu! Jāāā! Enerģisks gabals ar mierīgu dziedāšanu. Man patika dziedātāja, man patika dziesma, patika, patika! Gribās redzēt augšgalā.

Gruzija. Nodi Tatishvili& Sophio Golovani – Waterfall. No sākuma atgādināja Azerbaidžānas dziesmu. Nu to, kuru uzvarēja pirms Lorenas. Tur arī bija duets – bija tieši puisis un meitene. Arī visu turpmāko laiku, kad skanēja šī dziesma, šī līdzība neatstājās. Dziesma ir tīri tāda, kāda skan ik gadu pat vairakkārt – mierīga, liriska, un tas sāka krist uz nerviem.

Un – aleluja – pēdējā dziesma. Īrija – Ryan Dollan – Only Love Survives. Sagaidīju kaut ko jestru un patīkamu – izskatīgus īriešus sākumā, un izskatīgu īrieti pie mikrofona. Arī dziesma tā neko. Pat patika. Patīkama pārmaiņa pēc liriskajiem gabaliem. Nedaudz atgādināja vecos labos Džedvardus, bet bija arī kaut kas cits. Negribētos redzēt lejasgalā.

Un atkal dāma rozā kleitā. Aleluja – beidzot parādās arī jautājums „Kas viņai mugurā?” Žans Pols un uzvārdu es neatceros. Bet kleita ir tiešām katastrofiska. Tad sākas tradicionālais atkārtojums. Es izlaižu visas sajūsmas, un pievēršos kaut kam citam. Tad uz skatuves kāpj Lorena. Tikai ne ar Euforia. Kaut ko citu, ko man nav gribas klausīties, tāpēc es izmantoju interaktīvās televīzijas pakalpojumus un patinu uz priekšu. Tad atkal sākas atkārtošana, un balsošana ir beigusies. Tad iet reklāma. Pēc reklāmas iet mazs priekšnesums par Zviedriju, kurā piedalās arī vadītāja – paldies dievam – ar citu kleitu, bet kura ir gandrīz tikpat briesmīga. Vadītājas augstie toņi ir vienā tonalitātē ar drakulu. Bet tad seko ieskats (ar humoru, protams), Eirovīzijas vēsturē. Un tad parādās arī Eirovīzijas vadītājs vīrietis – Ēriks Sāde. Viņš sniedz ieskatu zaļajā istabā, kurā ir savākušies visi dalībnieki un nepacietīgi gaida rezultātus. Kamēr tiek sazvanīti pirmie balsotāji, tikmēr Sāra Dongfīnere uz skatuves sāk dziedāt ABBAs dziesmu „The winner takes the all”. Dziesmai kādreiz pienāk arī gals un tiek paziņoti pirmie rezultāti. Un – vadītājai atkal ir jauna kleita. Šoreiz – skaista un labākā no vakarā uzvilktajām. Vismaz tradīcija Eirovīzijas laikā nomainīt kleitas vairākas reizes nemainās.

Un tad Sanmarīno piešķir 12 punktus manam mīļajam Drakulam, 12 punktus Zviedrija piešķir Norvēģijai. Albānija savus 12 punktus piešķir Itālijai. Kaimiņu būšana – 12 punkti no Nīderlandes ceļo pie Beļģijas. Apvienotā Karaliste savus 12 punktus iedot Dānijai, Izraēla – Azerbaidžānai, Serbijas 12 punkti ceļo pie Dānijas, Ukrainā atkal kaimiņu būšana – 12 punkti tiek iedoti Baltkrievijai, Ungārija savu maksimumu dod Azerbaidžānai, Rumānija dod savus 12 punktus Moldovai, Moldova neatbild ar to pašu, bet iedot savu maksimumu Ukrainai. Azerbaidžāna dod 12 punktus Ukrainai. Ziemīgā Norvēģija savu punktu maksimumu dod Zviedrijai, Armēnija- Ukrainai, Itālija – Dānijai, Somija – Norvēģijai, Spānija – Itālijai, Baltkrievija – Ukrainai. Tad sākas tas, no kā es visvairāk baidījos. Tā vien izskatās, ka krievi uz Latviju sabrukuši, lai sabalsotu par savējiem Eirovīzijā, jo Latvija savus 12 punktus atdod Krievijai. Lai cik skumji tas arī nebūtu. Bulgārija – Azerbaidžāna, Beļģija – Nīderlande, Krievija – Azerbaidžāna, Malta – Azerbaidžāna, Igaunija – Krievija (nešaubos, ka tur ir tieši tāda pati situācija kā mums šeit), Vācija – Ungārija (Tagad ieraugu arī savu Lēnu), Islande – Dānija, Francija – Dānija, Grieķija – Azerbaidžāna, Īrija – Dānija, Dānija – Norvēģija, Melnkalne – Azerbaidžāna, Slovēnija – Dānija, Gruzija – Azerbaidžāna, Maķedonija – Dānija.

Un līdz ar Maķedonijas paziņojumu, ka viņi savus 12 punktus piešķir Dānijai, ir skaidrs, ka uzvar Dānija. Nabaga meitene ir uztraukusies, nezina, uz kuru pusi iet, ko darīt, bet, kad viņu nākamo reizi parāda, viņai ausīs sprauž austiņas, un viņa jau aktīvi ņemas gar savu telefonu. Droši vien kaut ko ietvītoja vai sarakstījās ar draugiem.

Bet taču jānoskaidro, kas ir ticis 2. Un 3. Vietā, vai ne? Tad nu lūk – Kipra savus 12 piešķir Grieķijai, Horvātija – Ukrainai, Šveice – Itālijai un Lietuva – Azerbaidžānai. Bet ir skaidrs, ka uzvar Dānija, otrā vieta tiek Azerbaidžānai, bet trešā vieta Ukrainai.

4784786-danijos-atstovas-emmelie-de-forest-43326583Attēlā redzama Dānijas pārstāve – nu jau 58. Eirovīzijas uzvarētāja. Attēls ņemts šeit.

Komentēt

