22/101: Nesaprašana un sašutums.

Tiek rakstīts, kad atrodos autobusā un raucu pieri.

Šis būs posts par tvitteri un cilvēkiem.

Bija saulaina marta diena. Atnāku mājās no skolas, un joka pēc ieeju tvitterī, sak, jāapskatās, ko gan cilvēki dara. Pašļūcu garām visām Instagrama bildēm, un uzmanību piesaista vienas meitenes tvīts. Precīzu tekstu neatceros, bet ideja ir tāda: “Sēžu bibliotēkā, ārprāc, nekad nebiju domājusi, ka kritīšu tik zemu un te sēdēšu.” Vot ņēmu un domās nodomāju “fak jū” un ņēmu un atsekoju.

Pirmkārt, man patīk bibliotēkas. Es tās mīlu. Ja es varētu, es tajās dzīvotu. Vecu grāmatu smarža, lieli grāmtplaukti līdz malām pilni ar grāmatām. Tā sajūta, kad pirksti slīd pāri grāmatu malām, un apstājas, līdz ko acis ir atradušas ko ņemamu. Un tā sajūta, kad atnāc ar tukšu somu, bet aizej ar pilnu un vēl rokās stiepdama to, ko nevar satilpināt somā. Un tad 2 nedēļu lasīšanas maratons, kurš bieži vien tiek pagarināts vēl par trim 2 nedēļām.
Bet bibliotekām ir arī mīnusi. Piemēram man nepatīk grāmatas ar atlocītiem stūriem. Bet, ja ņem no bibliotēkas, tad jau jāsamierinās. Vēl man šausmīgi nepatīk netīras grāmatas. Piemēram, balts vāks noķēpāts ar šokolādi (es vismaz sliecos domāt, ka tā ir šokolāde), vai grāmatas atvērumā iekritušās bietes nospiedums. Tas uzreiz iespaido to stātstu, ko es lasu, jo visas paliekas man asiocējas ar ilustrācijām. Un vēl. Jā, man ļoti, ļoti nepatīk, ja grāmatās ir sveši mati. Tas ir apmērām kā ar ēdienu – līdz ko es ēdienā atrodu matu, man zūd apetīte un es vairs nevaru ieēst. Ar grāmatām ir tāpat – zūd apetīte lasīt šo “garšīgo grāmatu” un viss.

Bet, cilvēki, lasīšana nekad nebūs “zem jūsu līmeņa”. Lasīšana tieši būs tā, kas pacels jūsu līmeni. Es saprotu, var nepatikt grāmatas – tās dārgi maksā, nevar saprast, vai patiks, vai ir smagas, bet mūsdienās tam ir ļoti optimāls risinājums – e-lasītāji. Grāmatas var dabūt par brīvu (ja esat krievu vai angļu vai kādas citas valodas piekritējs), vajag tikai pameklēt. Arī latviešu valodā grāmatas bezmaksas var atrast, bet tās nebūs tikko iznākušās grāmatas. Bet ziedot 5 latus intelekta paaugstināšanai jau var atļauties ziedot.
Tāpat nesaprotu visas aptaujas un statistikas, ka cilvēki lasa maz, vai nelasa vispār. Ja viņi nelasītu vispār, viņi ir akli, un es šaubos, vai 30% Latvijas iedzīvotāju tādi ir. Cilvēki lasa – kaut vai reklāmas, vai žurnālus. Nevajag teikt, ka viņi nelasa vispār.

Man ir šausmīgs prieks par to, ka iekāpjot trolejbusā, lai brauktu uz skolu, es redzu cilvēkus lasām. Nav svarīgi – telefonā, e-grāmatu lasītājā vai paperback formātā. Redzu lasām arī vilcienā, kad dodos mājup. Ieeju grāmatnīcā – stāv rinda ar 7 cilvēkiem un katram rokās ir kāda grāmata. Man patīk arī tas, ka mani vienaudži pretojās stereotipam “fujj, lasa taču tikai galīgi nūģi”. Tā nemaz nav. Sāciet lasīt, un paši sapratīsiet!

3 thoughts on “22/101: Nesaprašana un sašutums.

  1. Man domāt, ir kaut kāds vecuma posms, kad dažiem liekas, ka grāmatas lasīt nu ir galīgi, galīgi ”nestilīgi”. Tomēr gribas ticēt, ka gadiem ejot tas tomēr mainās uz labo pusi – ja ne pats sāk lasīt, tad vismaz nebrīnās, ka citi to dara. Nu, protams, ir indivīdi, kas tā arī paliek dzīves laikā izlasījuši tikai ēdienkārti un televīzijas programmu, bet man kaut kā pēdējā laikā radusies sajūta, ka lasīšana kļūst arvien ”stilīgāka” 🙂

    • Man ģimenē ir pilns ar cilvēkiem, kam no grāmatām ir alerģija. Viņiem šķiet pilnīgi nesaprotami, ka manā dzīvoklī grāmatas ir visur. Lasīšana kļūst stilīgāka, jo parādās arvien vairāk jaunu gadžetu, kuri piedāvā šo funkciju. Cilvēki grib izcelties, parādot, ka viņiem ir, piemēram, e-lasītājs, un cilvēks to māk lietot. Bet protams, es tikai priecājos par šo parādību. 🙂

  2. Tas atgādināja par manu klases biedreni. Viņa žēlojās, ka pie vecmammas, gaidot autobusu nav, ko darīt. Es piedāvāju lasīt grāmatu. Pretreakcija bija smiekli, it kā es viņai būtu piedāvājusi apēst zirnekli. Tracina tādi cilvēki.

Komentēt

