21/101: O.Nefenegere “Laika ceļotāja sieva”

Laikā, kad atrodos starp apzināšanos un arī neapzināšanos, tiek izlasīta grāmata.

Image

“Grēcīgs, glīts un neizprotams – tāds ir Henrijs, bibliotekārs ar dīvainām prasmēm. Viņš mēdz neizskaidrojami pazust, kauties, melot un izvairīties, radot ārkārtīgi valdzinošu sliktā zēna tēlu. Vairāk par sevi viņš atklāj tikai pašiem tuvākajiem draugiem un tikai apstākļu spiests. Izņēmums ir Klāra.
Pirmoreiz Henrijs Klāru sastop pļavā pie meitenes mājas. Klārai ir seši, bet Henrijam – trīsdesmit seši gadi. Kad Klārai ir divdesmit, bet Henrijam – divdesmit astoņi gadi, viņi sastopas atkal, lai paliktu kopā uz mūžu. Pēdējā tikšanās reizē Klāra ir sirmgalve, bet Henrijam joprojām ir tikai…” Tā jūs iepazīstina grāmatu apgāda Zvaigzne ABC mājaslapā esošā informācija. Ak jā, aizmirsu tikai pieminēt, ka grāmata maksā nepilni 6 lati paperback formātā. Es negrasos neko jums teikt priekšā, jums viss jāuzzin pašiem.

Šī informācija, šī anotācija ir tikai sākums, kas mani bija ievedinājis 2 dienu ceļojumā laikā. Jā, arī es ceļoju laikā. Apsēdos uz dīvāna un atvēru grāmatu. Pulkstenis rādīja precīzi 10 no rīta. Pēc tam kāda laika man sagribējās ēst. Aizgāju uztaisīt ēst, un neviļus paskatījos pulkstenī. Kā tad, nav brīnums, ka man gribējās ēst – pulkstenis rādīja 16:00. Grāmata mani bija sagrābusi savā varā, un ātri es no tās netiku vaļā, jo nepārtraukti gribējās uzzināt, kas notiks tālāk. Tika ziedota viena nakts un viena brīvdiena, lai grāmatu “piebeigtu”. Tika uzsākti cīniņi par to, kurš šo grāmatu lasīs pirmais.

Bet tagad par pašu grāmatu. Man vienmēr ir simpatizējuši rakstnieki, kuri neraksta tikai no viena konkrēta varoņa skatupunkta, bet raksta gan no viena, gan no kāda cita. Tas sniedz savādāku skatu uz pašu situāciju un lasitāju skats ir vēl savādāks. Vēl kas man patika, bija datējums – katra ierašanās pagātnē vai nākotnē tika datēta ar gadu, mēnesi un dienu, dažreiz pat laiku, un tika arī uzrādīts cik gadu tad ir Henrijam un cik – Klārai. Vēl man šī grāmata likās šausmīgi-superduper laba, jo tur iekšā ir iekļauti Rilkes dzejoļi. Rilke ir mans mīļākais dzejnieks (pēc Imanta Ziedoņa), un viņu es atklāju, kad lasīju “Shiver” triloģiju. Es nezinu, tajos dzejoļos vienkārši ir kaut kas fascinējošs. (Tas laikam ir pamudinājums man mācīties vācu valodu – lai saprastu arī tos dzejoļus, kuri nav tulkoti latviski).

Mīnusus es šai grāmatai atradu, bet vairs neatceros. Jo mans plāns no sākuma, kad sagatavojos rakstīt atsauksmi, bija uzrakstīt satriecoši spiedzošu-no-prieka atsauksmi, neminot nevienu mīnusu. Lai lasītāji tos atrod paši.

Un te – daži citāti, kas man lika smieties, aizdomāties un vienkārši iekrist kādā smadzeņu atvilknē.

Es novelku bikses un apakšveļu. To nekādi nav iespējams izdarīt graciozi. Prātoju, kā ar šo problēmu tiek galā vīriešu kārtas striptīza dejotāji. Vai tie vienkārši lēkā pa skatuvi – viena kāja biksēs, viena laukā?

Izšķir viņas matu celiņu ar nazi.

-Tas ir bīstami. Agrāk vai vēlāk tas mani var nogalināt.

-Nevaru teikt, ka man būtu kas iebilstams.

-Jūs esat vai nu drosmīga, vai traka, – viņa saka.

-Tā cilvēki runā.

-Nu, līdz šim laikam jums vajadzētu saprast.

-Bet, vai jūs nedomājat, ka labāk ir būt ārkārtīgi laimīgam īsu laiku, pat ja to zaudējat, nekā ja ar tevi vienkārši viss ir kārtībā uz visu mūžu?

-Ziniet, Zelta likums. Neēd citus, ja negribi, lai citi ēd tevi.

Vērtējums: 9/10. Tomēr kaut kas pietrūka. Un, tā kā nesenn noskatījos arī filmu (“Time traveler’s wife”), tad par filmu varu likt 8/10. Neatceros beigas. Bet patika Reičela Makadamsa.

One thought on “21/101: O.Nefenegere “Laika ceļotāja sieva”

  1. Atpakaļ ziņojums: 42/101: Kā katru gadalaiku | kurpjukaste

Komentēt

