19/101: Priekškars ir kritis. Oņegins.

Image

22. februāra vakarā norisinājās Dž.Dž.Džilindžera jauniestudējums Dailes teātrī – “Oņegins”. Uz to bija sanākusi raibu raibā publika, un cītīgi sekoja līdzi tam, kas notiek uz skatuves un zālē. To skaitā arī es.

Sākšu ar nelielu izklāstu. Izrāde ir par mīlestību un par cīņu pašam par sevi. Mūziklā Artūrs Skrastiņš (Jevgēnijs Oņegins) dzied – “esmu mācījies pa druskai, bet nekur nav bijis rakstīts, kādā krāsā acis nāvei, kad tā dzied, klusi man dzied”. 3 stundu garumā viņš to iepazīst veselas 2 reizes. Izrādē dominē 2 sievietes, 3 vīrieši, mīlas krustugunis, dueļi, nāves un ciešanas. Izrāde gan nav precīzs grāmatas attēlojums – Tatjanas (Ieva Segliņa) viena sapņa vietā ir iestudēti trīs, kas, manuprāt ir pat labi, jo sniedz skatītājam iespēju iedziļināties Tatjanas jūtās. No sākuma mazliet vieglprātīgā Tatjanas māsa Olga (Ilze Ķuzule – Skrastiņa) izrādes vidū tomēr aplaužās – dzīve nav pasaka. Ļenskis (Artis Robežnieks) cīnās ar sevi, jo nezina, kura būtu viņam labāka. Puškina (Intars Busulis) pats raksta romānu, ko izdzīvo viņa draugi. Bet pēkšņi varoņi paši sākuši dzīvot savu dzīvi, un ar rokām un kājām pretojas rakstnieka spalvai. Ko nu?

Sāksim ar labo. Es varu klanīties un nedēļu no vietas sniegt ziedus Kārlim Lācim, jo mūzika ir… Fantastiska nav tas vārds. Tā ir daudz, daudz reižu labāka. Mana galva atgādina CD atskaņotāju, kurš pats pārslēdz mūziku. Un dominē tieši izrādē dzirdētā mūzika.
Vēl kāda labā lieta ir aktieri. Un šoreiz es runāju par Intaru Busuli, Artūru Skrastiņu, Arti Robežnieku, Ievu Segliņu un Ilzi Ķuzuli – Skrastiņu. Es uzskatu, ka tas ir talants – atbīdīt malā savu personību, lai kļūtu par kādu citu uz izrādes laiku. Un vēl varu uzslavēt Ievu Segliņu, jo 23 gadu vecumā nospēlēt ideālu Džuljetu, brīnišķīgu Lolitu un cienījamu Tatjanu – tas IR talants, nenoliedzami. Un vēl par Busuli – mazais, mīļais Puškins, kurš visu izrādes laiku mani tirdīja ar vēlmi uziet uz skatuves un viņu kārtīgi samīļot, jo viņš izskatījās tik mīlīgs un tik bēdīgs vienlaikus. Man labāk patīk, ka viņš skraida pa skatuvi kā aktieris, nevis kā dziedātājs. Brīnišķīga debija.

Kopumā par izrādi varu teikt, ka paņēma. Dziļi. Un par izrādi varu teikt tikai to pašu, pašu labāko.

Vērtējums: 10/10.

Bet es nevaru novaldīt rokas, un neuzrakstīt par promenanci un ne-promenanci. Uz pirmizrādi bija ieradušās tādas Latvijā atpazīstamas personības kā Linda Leen, Valdis Zatlers ar kundzi, Andris Bulis, Gundega Skudriņa, Jolanta Strikaite, Vineta Elksne, Sergejs Jēgers un vēl daži, kurus es vairs neatceros. Bet vairāk mani sarūgtināja tas, ka cilvēki neapvalda sevi sabiedrībā. Piemērs: starpbrīdī, kad gandrīz visi jau ir apsēdušies, ir palikušas dažas minūtes līdz otrā cēliena beigām, divas sievietes, kuras sēdēja man priekšā, ieradās uz savām vietām, bet neapsēdās. Apstājās pie skatuves malas, un nu sāka ar savām mednieku acīm medīt slavenības, norādot uz tām, par laimi, ar veselu roku, nevis pliku rādītājpirkstu. Tas man lika aizdomāties – vai tiešām latviešu sabiedrība vēl iedalās kārtās – kā viduslaikos? Ir cilvēki, kuri ir sasnieguši daudz savā dzīvē, pateicoties saviem talantiem, centību vai kukuļdošanu, un ir cilvēki, kuri to negrib/nevar/nemāk izmantot, tāpēc apspriež un/vai nopeļ cilvēkus, kuri to māk. Un vēl, ja Gints Bude viesotos teātra pirmizrādēs, viņa nākamie raidījumi varētu būt par to, kā NEvajag ģērbties, ejot uz teātri. Nezinu, kas mani vairāk pārsteidza – vai cilvēki, kas saģērbušies kā ejot uz “Erotu”, vai cilvēki, kas saģērbušies, ejot uz bērēm, vai cilvēki, kuri vispār nemāk ģērbties, un nu savilkuši visu smuko sev virsū, un domā, ka izskatās labi. Bet tomēr, tie bija tikai daži tādi mazi sabiedrības mīnusiņi. Izrādes lielie plusi atvēra šo niecīgo detaļu.

Šeit arī var iepazīties ar pārējiem aktieriem, izrādes laikiem (ja nu kādu es saintriģēju) un pārējo. Foto – no publicitātes materiāla.

Komentēt

