33. augusts

Vēl joprojām negribas atzīt, ka vasara ir pagājusi, un rudens ir klāt. Tāpēc manā ne-rudens sākumā ir ieviests augusta pagarinājums. Neliels, lai Marta var atskaitīties Jums, lasītāji, par to, ko ta viņa šajā vasarā ir sadarijusi.
1. 25 grāmatas Vasaras vidū (orientējoši 15. jūnijs) es pieķeru sevi pie domas, ka sito vasaru nevar tā aizlaist darbos un nedarbos un kūtrā gulēšanā savos atpūtas krēslos, ka jābūt kādam pieturas punktam, no kura sākt pilnvērtīgu vasaru. Nu lūk. Radošā meitene, kas patlaban aktīvi iesaistās kultūras vidē (tas nozīmē, ka apmeklē sabiedriskus pasākumus un drīzumā centīsies sākt dejot tautasdejas un varbūt arī atsākt spēlēt klavieres), tā pēkšni izdomāja, ka uztaisīs sev challengeizlasīt 25 grāmatas līdz pēdējās vasaras nedēļas beigām, t.i., līdz 2. septembrim ieskaitot. Nu ko, domāts – darīts. Mājās tiesi bija sakrājusies liela kaudze nelasītu, pat ne reizes atvērtu daiļliteratūras grāmatu, kas nāca pa tiešo no grāmatnīcas plaukta manā, tieši šis challenge bija kā radīts. Godīgi arī lasītā grāmatas, un tās, kuras neesmu lasījusi līdz galam, esmu iegrāmatojusi speciālā kladītē, kas kalpo arī kā atskaites vedējs ko ta es esmu darījusi. Tālāk sekos mans lasīšanas saraksts. So:

1. Naktstauriņš – Laura Dreiže (VĒRTĒJUMS: 9/10) Labākais, ko no Dreižes esmu lasījusi. nu labi, līdzvērtīgs ar to pirmo romānu, neatceros, kā nu viņam bij tas vārds.
2. Delīrijs – Lorena Olivera (VĒRTĒJUMS: 10/10) Nē, šis nav Lorenas debijas romāns, ne ne. Šī ir triloloģijas pirmā grāmata, un es ļoti ceru, ka grāmatu apgāds Zvaigzne ABC pacentīsies tulkot arī pārējās grāmatas, un sarīkot tikpat brīnišķīgas akcijas, kā bija tā, kur no 16:00 pirmie trīs cilvēki noteiktā datumā šo grāmatu varēja dabūt pa brīvu, bet nākošie 50 – par puscenu. Mans bija pirmais, mans bija laimīgs, mans atzīst šo grāmatu par vērtīgu. Kā jau teicu – no 10 – 10!
3. Nortangenas abatija – Dzeina Ostina. (VERTĒJUMS: 7/10). Traucēja lielie apraksti, cik nu kuram matu bija uz sirmas galvas, vai cik liels tam virietim bija deguns. Pārāk liela sīkumainība. Nevajadzīga, es pat teiktu.
4. Visi Itālijas putekļi – Egle Černiauskaite. (VĒRTĒJUMS: 6/10). Viennozīmīgi, ir lasīti labāki krimiķi, nē, šis noteikti pat nav krimiķis. Kaut kas nesaprotams, bet ar krietnu ironijas devu. Un protams, beigas ir laimīgas.
5. Meitene ar pūķa tetovējumu – Stīgs Lārsons. (VĒRTĒJUMS:9/10). Bija lasīta, gribējās visu atsaukt atmiņā. Palika spēcīga pēcgarša – 2 dienas negribējās ņemt grāmatu rokās, jo Lārsons vēl nebija nosēdies.
6. Alķīmiķis – Maikls Skots. (VĒRTĒJUMS: 4/10). Vājš Harija Potera atdarinājums. Ļoti vājš. Protams, visiem tiem, kuriem ar Poterīti nepietika, jā, droši, lasiet. Ir vēl 2 grāmatas no šīs sērijas, kuras man gribēja iesmērēt. Atteicos. Un tagad jūtos lepna.
7. Dinas grāmata – Herbjorga Vasmu. (VĒRTĒJUMS: 10/10). Mocījos ilgi. 2 gadus, man šķiet. bet beigās tiku galā. Un man patika. Salut!
8. Eņģela spēle – K.K.Safrons. (VĒRTĒJUMS: 10/10) Safrons nepievīļ. Arī šoreiz ne.
9. Nazis, ko neatlaist – Patriks Ness (VERTĒJUMS: 6.5/10). Jā, jā, man ir žēl ielikt to 7. Tur bija par daudz gļēvulības (nē, nu ok, man jau nevajag nekādu pludmales patruļas cienīgu stāstu, ja, bet tomēr robežām ir jābūt.) Par daudz vardarbības. Biku oda pēc PSRS laikiem. Bet tas tā laikam tikai man.
10. 1Q84 – Haruki Murakami (VĒRTĒJUMS: 10/10). Haruki, gluži tā pat kā Safrons, nepieviļ. Var lasīt vēl un vēl. Šī bija otrā grāmata, ar nepacietību gaidu trešo. Esmu sajūsmā!
11. Troņu spēle – Džordžs R.R. Mārtins. (VĒRTĒJUMS: 8/10). Par daudz vārdu. Par maz dialogu. Daudz aprakstu. Man nepatīk apraksti. Bet, tāpēc ka visi šausmīgi sajūsminās par šīm spēlēm, lieku 8.
12. Jautājums un atbilde – Patriks Ness (Vertējums: 6/10). Laikam jau tāpēc, ka neatceros, par ko tur bija. bet sapratu tik to, ka šī grāmata solīja, ka sniegs atbildes uz daudziem jautājumiem, bet manā gadījumā nesniedza uz nevienu. Ajj, labi, lai iet – 5.5.
13. Blondīne sarkanā – Krīstīne Doda. (VĒRTĒJUMS: 7/10). Krīstīne Doda ir mana mīļākā romānu autore. Nu tādu romānu, kuri ir pilni salkanuma, strīdu, love scene, utt. Bet šajā kaut kas pietrūka.
14. Maorietes lāsts – Laura Valdena (VĒRTĒJUMS: 9/10). Man patīk grāmatas, kurās viena nodaļa ir pagātnē, otra – tagadnē. Kur tiek šķetināti noslēpumi, izdarītas pēkšņas atklāsmes utt. Laura to spēja. Tāpēc 9.
15. Erebos – U. Pozanska. (VĒRTĒJUMS: 6.5/10). Nezinu, par ko šī gramata ir tik ļoti saslavēta. Slavēt tur ir tikai to, ka džeks spēja atrauties no spēles radītās eiforijas un nolaisties uz zemes. that’s all.
16. Vienos ratos ar slavenībām – Aivars Freimanis (VĒRTĒJUMS: 8/10) Humors+sarkasms+pagātne = Vienos ratos ar slavenibām. Stāsti tiešam ir daudz un dažādi, pateicoties šai grāmatai, prātā vienmēr paliks teiciens “Vēders nav grāmata un dirsa nav siets”. The best of all!
17. Ziedu valoda – Vanesa Difenbau. (VĒRTĒJUMS: 10/10). Labākais no vasaras literatūras. Viennozīmīgi. Pateicoties šai grāmatai, sāku lūkoties, ko lieku savā puķu pušķī (lai paplašinātu informāciju nopirku arī ziedu vārdnīcu. Uzreiz dotu tai 18. kārtas numuru, un vērtējumu 9/10. Man patīk, ja info ir vienuviet tik parocīgā formātā, ar daudz informācijas. Piemēram, ja gribi ar meiteni satikties 13:00 – uzdāvini viņai zāles kušķīti. Tikai es nesaku, ka viņa sapratīs! :D)
19. Es grāmatas nelasu – Kristīne Ulberga – Rubīne. Vērtējums: 3/10. Sapratu, ka kādreiz šo grāmatu esmu lasījusi, un tā piešķīra 3 mēnešiem manā dzīvē pēc šis grāmatas lasīšanas nosaukumu “Es grāmatas nelasu”.
20. Kreļļu bandīti – Kristīne Doda. 8/10. Labāk, bet ne pavisam.
21. Putna svars – Anna Elizabete Meiere. 3/10. Katram ir savs mīļākais lasīšanas stils, un šis ir mans nemīļākais. Nepatīk, ka nevar saprast, kur sākas runa, kur tā beidzas, kur sākas piebilde, un kur visaptverošs teikums.
22. Pieturas – Andris Bulis. 7/10. Šai vasarai vajag arī dzeju. Un lūk, kur to atradu. Patiesi, daži smeldzoši, bet kopumā man patīk aktiera rakstīšanas stils, jā.
23. Kasandra Klēra – Kaulu pilsēta. Ilgi nevarēju pieķerties, jo domāju ka tur būs baigās traumas, baigie šausmoņi utt. Bet, kad izlasīju pirmās 100 lpp, sapratu, ka lasīt var.
Un tagad sekos tās grāmatas, kuras iesāku vasarā, bet pabeigšu rudenī:
1. Uzgleznot melnā – Dženeta Fiča. Ļoti patika rakstnieces romāns “Baltie oleandri”, un domāju, ka šis būs tieši tik pat labs. Par ši grāmatu vairāk būs citā atskaitē.
2. Spēle ar uguni – Sūzena Kolinsa. Nē, nē, esmu visu triloloģiju izlasījusi, tikai uznāca vēlme pārlasīt tieši šo gramatu, jo, varbūt es te tāda vienīgā, bet daudzas vietas man ne pārāk pieleca. 😀
3. Metai – Kristijonas Donelaitis. + ir tāds, ka kreisajā puse ir rakstīts lietuviski, bet labajā – latviski. Un, galu galā, dzeju rudenim arī vajag, vai tad ne?

Nu tā, saraksta beigas. Bet, man ir jaunumi:
Esmu nolēmusi rudeni ielaist savā dzīvē. Samierināties. Jo kaut kad jau izpriecām arī jābeidzas. Un jāsākas skolai. Un kaut kad jau jāpienāk tiem gumijnieku, lietusmēteļu un lietussargu laikiem, vai tad ne? Jo rudens mēdz būt arī skaists. Bet par to – kādā citā postā. 🙂
UN VĒL.
Es turpināšu sev veidot savu gadalaiku challenge – izlasīt 25 grāmatas gadalaika laikā. Tas man ļaus nepaklupt un dzīvot. Un man jau ir tapis sarakstiņš ar nosuakumu “Izlasīt rudenī”. Palūkosimies?
Automātiski no vasaras saraksta pārceļojošās grāmatas:
1. Dženeta Fiča – uzgleznot melnā
2. Kristijonas Donelaitis – Metai
3. Sūzena Kolinsa – Spēle ar uguni
Tās, kuras ir/nav/būs manā grāmatplauktā, vai izbaudīs manu roku maigi satvērienu, kad es šķiršu lapas uz priekšu vien:
1. Ketrīna Stoketa – Kalpone (jau lasīšanas gatavībā)
2. Kasandra Klēra – Pelnu pilsēta
3. Deivids Nikolss – Viena diena
4. Aleksandrs Vasilevskis – Modes likteņi (arī lasīšanas gatavībā)
5. Ļevs Tolstojs – Anna Kareņina
6. Aleksandra Riplija – Skārleta
7. Sāra Vinmane – Kad dievs bija trusis
8. E.L.James – Greja 50 nokrāsas
9. Gērnsijas literatūras un tupeņmizu pīrāga biedrība
10. Simone Ārnstede – Nepakļāvīgā
11. Haruki Murakami – Dejo, dejo, dejo
12. Jānis Jaunsudrabiņš – Aija
13. [iznāks drīzumā] Lorena Olivera – Pirms es krītu (lūk, šis ir viņas debijas romāns)
14. Kolīna Makkalova – piskāriens
15. Rīga-Pekina
16. Laura Valdena – Pēdējā mao noslēpums
17. Leslija Pīrsa – Bella

Lasīsim kopā? 🙂
Lai jums veiksmīgi sanāk iesākt mācību gadu, lai skolotāji jūs klausa un liek labas atzimes! 🙂

Komentēt

